اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن
الرحيم رب اشرح لي صدري و يسر لي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي.
و در اين سوره مباركه حمد بحث رسيد به مالك يوم الدين
يعني اي خدايي كه مالك روز قيامت هستي مالك روز قيامت را قرآن معنا ميكند
اين كه همه چيز دست خداست. حتي اگر شفاعتي هم از پيغمبر اكرم از ائمه
طاهرين هست آن هم به اذن خداست «و لا يشفَعون الا باذنه مَن ذالذي
يَشفعُ عنده الا باذنه» تسلط كامل مال خداست. در آيهاي ديگر ميفرمايد و
ما ادرئك ما يوم الدين، ثّم ما ادرئك ما يوم الدين، نميدانيم مالك يوم
الدين چيست؟ يعني خيلي با عظمته، خيلي مشكله «و الامر يومئذ لله» و آن روز
همه چيز دست خداست. اين روز قيامت است اين «مالك يوم الدين» است و «و
الامر يومئذ للله» لذا اين مالك را مَلك هم گفتم. نه اين كه حالا مَلك.
قرآن ملك باشد. اختلاف در قرائت ما نداريم، اين غلط است، يك قرائت بيشتر
نيست همان قرائتي است كه از طرف حق تبارك و تعالي به پيغمبر اكرم نازل
شده است و پيغمبر اكرم هم تعليم كُتّاب وحي، تعليم ديگران كرده است. و
همين قرائت مشهور از زمان پيغمبر اكرم تا به الان آمده تا روز قيامت هم
خواهد رفت. لذا همين رسم الخطي كه نوشته مالك يوم الدين همين است. بله
شما مثلاً در حالي كه در خانهتان مالك هستيد ملك شمااعتباري است اما مَلك
هم هستيد. يعني تمام اختيارات خانه مال شماست ميتوانيد بفروشيد ميتوانيد
نفروشيد. ميتوانيد هديه كنيد اصلاً مَلك يعني پادشاه و پادشاه چون اختيار
دارد. اختيار اعتباري بهش ملك ميگويند يامالك اعضا و جوراحمان هستيم اين
مثال يك قدري نزديكتر. است. يعني چشم ما، گوش ما، زبان ما، دست ما، ما اين
كه ميتوانيم حرف بزنيم مالك بر زبانمان هستيم ميتوانيم گوش بدهيم ميتوانيم
ببينيم. مالكيم بر همه اعضا و جوارحمان لذا ما راجع به اعضا و جوارحمان هم
مالكيم، هم مَلك راجع به خانمان هم مالكيم، هم مَلك و راجع به هر چه
داريم. پروردگار عالم معلوم است در اين دنيا مالك است مَلك است چون همه
چيز مال خداست. الحمدلله ربّ العالمين را گفتيم همه چيز مال خداست. اگرهم
به ملك اعتباري يا ملك واقعي من چيزي دارم آن هم از طرف خداست. الا
اين خوب در اين دنيا معلوم است كه من مالك هستم، خدا هم مالك است يعني
مَن، مَن در مقابل خدا زياد است اما و الامر يومئذ لله. كار همهاش دست
خداست. اين ديگر در روز قيامت است. در قرآن ميفرمايد خطاب ميشود «لمن
الملك اليوم» خود خدا جواب ميدهد «لله الواحد القهار» سلطنت الان مال كيست؟
اختيار تام مال كيست؟ همه كار كيست؟ خوب! مردم جواب ميدهند خدابا تو خود
خدا هم در قرآن جواب ميدهد «لله الواحد القهار» آن خدايي كه يك است يعني
هيچ كس در مقابلش عرض اندام ندارد و آن خدايي كه غلبه دارد درعالم وجود
لذا مالك يوم الدين معنايش اينجور ميشود كه صاحب اختيار به تمام معنا در
روز قيامت، خدا هيچ كس، هيچ چيزي در مقابل خدا عرض اندام نيست اگر شركي
باشد اينجاست. اگر مَن، مَني باشد اينجاست و اما در روز قيامت ديگر همه چير
دست خداست. گفتم: حتي شفاعت هم به اذن خداست معلوم است ديگر پيغمبر
اكرم ائمه طاهرين اينها در روز قيامت خيلي شفاعت ميكنند اختيار تام هم
دارند امااين اختيار تام را چه كسي داده است به پيغمبر خدا. در روايات ميخوانيم
كه يك منبري از نور گذاشته ميشود و آن پله بالا پيغمبر پله بعدش
اميرالمؤمنين يك مَلك ميآيد كليد بهشت دستش ميدهد به پيغمبر اكرم ميگويد:
يا رسول الله اختيار تام مال تو. يك مَلك ديگر ميآيد كليد جهنم را ميدهد
ميگويد: يا رسول الله اختيار تام مال تو. پيغمبر اكرم ميدهد به
اميرالمؤمنين هر دو را يا علي اختيار تام مال توست. خيلي خوب اينها مسلم
است اختيار تام مال اينهاست. اما به اذن چه كسي؟ چه كسي اينها را داده.
خدا به توسط آن ملكي كه مربوط به بهشت و مربوط به جهنم بود. پس همه چيز
در اين دنيا هم همينطور است اينجا الحمدلله رب العالمين يعني همه چيز دست
خداست. پروردگار عالم است كه مربي اين عالم وجود است، مالك يوم الدين
باز هم همين است كه در روز قيامت همه چيز دست خداست و اينكه هي مرتب به
زبانهاي متعدد تكرار ميشود براي اينكه ما موحد شويم ما ديگر توجه كنيم از
خود چيزي نداريم. ما توجه كنيم كسي چيزي در اين عالم هستي نيست جز خدا.
ما بقي ديگر وجود نما هستند، چيزنما هستند .واقعيت ندارند يوم الدين هم گفتم
كه اين به اعتبار اين كه همه چيز در آنجا ظهور و بروز پيدا ميكند به اين
ميگويند يوم الدين. حالا چرا يوم الدين بهش ميگويند دين را به معناي حساب،
به معناي جزا، لغت معنا كرده ميشود يوم جزا در روزي كه پروردگار عالم به
هركس پاداشش را ميدهد به خوبها، به بدها لذا مالك يوم الدين است يا اينكه
نه اصلاً دين يعني اعتقادات، اخلاقيات و احكام. به اين ميگويند: دين.
دين اسلام يعني اعتقادات يعني اخلاقيات يعني احكام. به اين ميگويند دين
اسلام اين دين اسلام در روز قيامت ظاهر ميشود ظاهر ميشود يعني چه؟ يعني
اعتقادات من بروز و ظهور ميكنند اخلاقيات من بروز و ظهور ميكنند، كارهاي من
بروز و ظهور ميكنند كه بهش ميگويند تجسم عمل در روز قيامت در اينجا دينش
بروز و ظهور ندارد. اما در روز قيامت دين بروز و ظهور ميكند يعني تمام
اعتقادات من مردم ميبينند. اگر اعتقاد به خداست ميبينند اگر اعتقاد به
(العياذ بالله) غير خداست آن هم ميبينند. اخلاقيات من همه رو ميافتد.
چنانچه اعمال من هم رو ميافتد. شايد اين معنا بهتر از معناي آن اولي و
دوميها باشد كه بگوييم مالك يوم الدين، پروردگار عالم مالك در روز قيامت
است حالا روز قيامت را چرا يوم الدينش ميگويند براي اين است به قول قرآن
«هُم بارزون» در روز قيامت همه چيز ظاهر ميشود. همه چيز بروز پيدا ميكند.
اگر در دنيا ما خود را ساخته باشيم آنجا آدم وارد صف محشر ميشويم. اَحَد،
اخلاق خوب، اعمال خوب، اعتقادات خوب، و اگر (العياذ بالله) در دنيا خود را
ساخته باشيم در روز قيامت بروز و ظهور ميشود اعتقادات ما به صورت يك ميمون.
اخلاقيات ما به صورت يك ميمون. اگر العياذ بالله اعتقادات ناروا داشته باشيم
اعتقادات به صورت غريزه جنسي مثل زمان ما ميآيند صف محشر يك مشت ميمون
همه چيز بارز و ظاهر ميشود به اين حساب ميگوييم مالك يوم الدين يعني
پروردگار عالم صاحب اختيار دين است. در روز قيامت آن است كه همه چيز را
بارز و ظاهر ميكند. آدمهاي خوب يك سر و گردن بالاتر از همه با يك نورانيت
خاص؛ آدمهاي بد سر به زير و دست بسته با يك شرمندگي خاصي، اينجور ميآيند
صف محشر و آنچه هست ظاهر ميشود. حالا اياك نعبد و اياك نستعين براي فردا
انشاءالله.
خدايابه حق اين قرآن و عظمتش، به حق اين قرآن و اهل
بيت (عليهم السلام)، در روز قيامت ما را رسوا نفرما (الهي آمين)، خدايا در روز
قيامت ما را انسان محشور بفرما (الهي آمين) در زير لواي حمد اميرالمؤمنين،
پاي حوض كوثر محشور بفرما.
وصلي الله علي محمد و آل محمد.