جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر


 
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی
  • پيام تسلیت در پى شهادت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن نصرالله
  • پیام در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان
  • پيام تسلیت در پی حادثۀ اندوهبار معدن طبس
  • پيام تسلیت به مناسبت ارتحال حضرت آيت‌الله محفوظى«رضوان‌الله‌عليه»
  • پیام خطاب به حضرت آیت‌الله العظمى شبيرى زنجانى«دامت‌بركاته‌الشّريف»
  • پیام به نشست نکوداشت علّامۀ مجلسی«قدّس‌سرّه‌الشّریف»
  • درس اخلاق؛ انسان در قرآن، جلسۀ یازدهم: هدف از خلقت انسان(5)
  • پیام در پی شهادت جناب آقای اسماعيل هنيّه«رحمة‌الله‌علیه»

  • -->

    عنوان درس: هفته ولايت
    موضوع درس:
    شماره درس: 323
    تاريخ درس: ۱۳۸۵/۱۰/۲۰

    متن درس:

    اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم. بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. رب اشرح لى صدرى و يسر لى امرى واحلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى.

    چونكه اين هفته، هفته ولايت است. بحث ما باشد انشاءاللّه‏ براى بعدو يك مقدارى درباره اين هفته و آياتى كه اين هفته نازل شده صحبت كنم از هجدهم ذى الحجه تا 25 ذى الحجه هفت هشت، ده تا آيه نازل شده است كه اين آيات هر كدامش از دنيا و آنچه در دنياست قيمتش بيشتر است مخصوصا اينكه هر هفت هشت تا آيه پايه‏هاى محكم براى تشيع است و ما طلبه‏ها مخصوصا شيعه بايد به اين هفته خيلى اهميت بدهيم. و اين آياتى هم كه دراين هفته نازل شده خيلى بايد رويش حرف بزنيم. به مردم بگوييم و انصافا براى تشيع وحتى مى‏توانيم بگوييم كه يك افتخارى براى اهل بيت براى اميرالمومنين عليه‏السلام آيات خيلى مهم است سه چهار تا آيه در غدير خم نازل شده و اينها خيلى مهم است و يك آيه، ايه تبليغ است. كه مى‏فرمايد اصلاً قرآن منهاى ولايت، اسلام منهاى ولايت چيزى نيست. من مثال مى‏زدم مى‏گفتم كه نظير يك منظومه شمسى كه شمس نداشته باشد، خب نمى‏شود، يك منظومه شمسى بدون محور هيچ است، و اسلام محور مى‏خواهد قطب مى‏خواهد قطب عالم امكان، محور عالم وجود و اين ولايت است لذا آيه تبليغ مى‏گويد اين محور هيچى نيست «يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك فان لم تفعل فما بلغت رسالته» انصافا چنين است الان اسلام سعودى نباشد مسلم بهتر است لذا اين آيه تبليغ مكه نازل شد براى توطئه براى تهيأ. همه را پيغمبر مى‏دانستند، پيغمبر اكرم اصلاً مكه آمدند براى همين، حجة الوداع است همه مردم را خبر كردند، همه مردم آمدند تا آن وقتها 120 هزار جمعيت، 130 هزار جمعيت خيلى حرف است. لذا خيلى‏ها منكر شدند گفتند كه نمى‏شود 120 هزار نفر اما بالاخره پيامبر اكرم مى‏دانستند كه چكار مى‏خواهند بكنند يعنى خدا گفته بود خودشان مى‏دانستند كه از طرف خداست لذا در مكه نازل شد تهيأ آن وقت در غدير خم نازل شد. يا رسول اللّه‏ آن معيادگاه آن ميعاد جايش همين جاست. پيغمبر اكرم اميرالمومنين را منصوب به خلافت كردند و ديگر مابقى‏اش هم همه‏اش حرف است توجيه الغلط، غلط آخر است. اينكه مثلاً من كنت مولاه، مولا به معناى دوست است. خوب معلوم است كه اين يك توجيه غلط است. پيامبر اكرم همه مردم را در بيابان جمع كرد و گفت اى مردم على را دوست داشته باشيد اين كه آخر معلوم است چى مى‏گويد. مخصوصا آن بخٍ بخٍ لك يا اميرالمومنين، عمر مى‏گويد، 120  هزار نفر اينكه ديگر آقا ولايت به معناى دوستى است يعنى چه؟ به مجردى كه اميرالمومنين راگذاشتند روى زمين، سنى‏ها مى‏گويند اول كسى كه بيعت كرد عمر است. بخٍ بخٍ لك يا اميرالمومنين. بلافاصله نازل شد. «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا» بنا شد بيعت بگيرند «داغش بكنند مطلب را» يا پشتوانه براى اينكه پشتوانه مردمى باشد. براى اينكه ولايت درست بشود. دو سه روز ايستادند تا بيعت گرفتند از همه زن و مرد. زنها دستشان را درون آب مى‏گذاشتند كه اميرالمومنين دستش را در آن گذاشته بود يك قدح دست مبارك گذاشته بودند و زنهاى عرب دستشان را توى آن آب مى‏زدند. در همين روزها آيه آمد «اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلاتخشوهم و اخشون» ديگر نترسيد. اسلام محور پيدا كرد، حالا كه محور پيدا كرد. مرضى من است، حالا كه مرضى من است من حفظش مى‏كنم اين وعده خداست. «اليوم يئس الذين كفروا» ولو اخبار. اين وعده خداست از طرف خدا كه من اين اسلام را حفظ مى‏كنم. تشيع را البته، تشيع حفظش مال من، و نزلنا عليك الذكر آن آيه شريفه كه انا له لحافظون آن هم همين است آن يك اخبار نيست يك وعده است. انشاء است اما جمله فلاتخشوهم هم هست كه «اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلاتخشوهم و اخشون» از من بترسيد يعنى مواظب باشيد كه توى شما اختلاف نشود. اگر اختلاف آمد، ديگر خدا دست عنايتش را روى سرتان بر مى‏دارد اين را مواظب باشيد. وعده خدا اينكه تشيع حفظ شود، يا اسلام عزيز حفظ شود تا به دست ما به رهبرى حضرت ولى عصر پرچم اسلام روى كرده زمين افراشته شود اما اين جمله كه اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلاتشخوهم و اخشون از من بترسيد يعنى مواظب باشيد كار بد نكنيد مواظب باشيد اختلاف بين شما نيفتد. مواظب باشيد كه كار به اينجا نرسد كه بگوييد اسلام منهاى سياست و سياست منهاى اسلام. و اين حرفها كه زده مى‏شود و اگر اين باشد، ضربه مى‏خوريد شايد هم كه اشاره به سقيفه بنى ساعده است. كه سقيفه بنى ساعده جلو مى‏آيد و شكست عجيبى به اسلام مى‏زند. براى خاطر اختلافى كه مى‏آيد جلو تا اينجاها مسلم است. يك چيز هم كه بعضى از مفسرين نقل مى‏كردند سوره معارج است كه آن براى بحث هميشگى ما خوب است. يك عرب بى فرهنگ ناشناس آمد در مقابل پيامبراكرم ظاهرا در اين 120 هزار نفر هيچ كس جرأت نكردند، اين عرب مثل اينكه آدم جاهل بوده چون اگر آدم جاهل باشد اگر آدم گنهكار باشد، پررو هم مى‏شود. فقط همين آمد، گفت يا رسول اللّه‏ از خودت بود قبول ندارم، از خدا بود نمى‏توانم ببينم از خدا بخواه كه يك آتشى بيايد مرا نابود كند. حضرت فرمودند خوب از ميان ما برو بيرون تا در ميان ما هستى عذاب نمى‏شوى. با قهر و تهر از ميان قوم رفت توى بيابان تنهاست صاعقه آمد خاكسترش كرد سوره معارج همين جاها نازل شد و آيه شريفه آمد ببين اگر انسان لجوج باشد به كجاها مى‏رسد، كه حاضر است «سأل سائل بعذاب واقع ليس له دافع»  خب اين راجع به غدير خم، در روز 24 كه اين هفته گفتم هفته ولايت است اين دو سه تا آيه مهمتر از آن 3، 4 آيه باشد مهمتر هم هست آيه ولايت «انما وليكم اللّه‏ و رسوله و الذين امنوا الذين يقيمون الصلاة و يؤتون الزكاة و هم راكعون» همه سنى‏ها مى‏گويند خيلى بالاست، عمر گفته من حاضرم اگر دنيا را داشتم بدهم اين آيه در مورد من نازل شود، و چيزى كه آيه را خيلى پربها مى‏كند اينكه ولايت روى نبوت، نبوت پهلوى خدا«انما وليكم اللّه‏ و رسوله و الذين يقيمون الصلاة و يؤتون الزكاة و هم راكعون» هم ولايت تكوينى درست مى‏شود هم ولايت تشريعى، يعنى همين طور كه پروردگار عالم مى‏تواند تصرف در عالم وجود بكند و با واسطه فيضش هم رسول اللّه‏ است و ائمه طاهرين، ولايت تشريعى هم همين طور كه خدا قرآن فرستاده، پيغمبر اكرم، ائمه طاهرين هم نفس قرآن، مبين قرآن، هم ولايت تشريعى هم ولايت تكوينى، به يك نسق براى اميرالمومنين كه حسابى مى‏شود گفت كه همان جمله‏اى كه در دعاى رجبيه است كه لافرق بينها و بينك الا انهم عبادك» هرچه داشتى به اينها دادى فرقش اين است كه تو خالق هستى آنها مخلوق تو واجبى آنها ممكن. هرچه دارند از توست اما هر چه بوده دارى لذا علم آنها علم خدا، قدرت آنها قدرت خدا، تا آخر. بله آنها ممكن هستند و آن واجب، هرچه هست من اللّه‏ است پيغمبر اكرم آمدند مسجد با يك خوشحالى خبر دادند كه آيه ولايت در مورد على بن ابيطالب نازل شده الا اينكه اين آيه ولايت چيز فوق العاده مهمى كه دارد اولش يك آيه راجع به ايرانى‏ها صادر شده و مى‏فهماند كه ايرانى شيعه ايرانى بالاخره آن كسى كه همه كاره خواهد شد «يا ايها الذين آمنوا من يرتد منكم عن دينكم فسوف يأتيكم بقوم يحبهم و يحبونه أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين يجاهدون فى سبيل اللّه‏ و لايخافون لومة لائم». پيغمبر اكرم دست گذاشتند «روى شانه سلمان گفتند اينها اشاره به سقيفه بنى ساعده يعنى آى عربها اگر سقيفه بنى ساعده را جلو آورديد. اما بدانيد كه بجاى شما ايرانيها آن ايرانى كه هم خدا اينها را دوست مى‏دارد و هم اينها خدا را مجاهدتشان هم به اندازه‏اى است كه آن 8 سال جنگ با دنيا پيروزى مال اينها بالاخره با دست اينها به رهبرى امام زمان پرچم اسلام روى كره زمين افراشته خواهد شد كه اين آيه هم اشاره به سقيفه بنى ساعده مذمت عرب و هم تعريف ايرانى و هم تعريف تشيع. بعد از آيه ولايت هم بهتر از آيه من يرتد عن دينه« و من يتول اللّه‏ و رسوله و الذين آمنوا فان حزب اللّه‏ هم الغالبون» هركه بپذيرد ولايت خدا ولايت پيغمبر ولايت على اين حزب اللّه‏ است حزب اللّه‏ قرآن است «الا ان حزب اللّه‏ هم الغالبون»، «الا ان حزب اللّه‏ هم المفلحون» هر دوى آنها هم روايت داريم شأن نزول داريم سنى، شيعه گفتند «شيعه» على و ياران على آنها حزب اللّه‏ هستند و بالاخره اين آيه ذيل اين «انما وليكم اللّه‏» براى ما شيعه‏ها خيلى ارزنده است «و من يتول اللّه‏ و رسوله و الذين امنوا»، «انما وليكم اللّه‏ و رسوله و الذين امنوا و من يتول اللّه‏» يعنى هر كسى كه شيعه باشد و من يتول اللّه‏ و رسوله و الذين آمنوا» يعنى هر كسى كه شيعه باشد تقدير است چرا تقدير شده براى اينكه بفهماند راستى حزب اللّه‏ است «فان حزب اللّه‏ هم الغالبون» بالاخره به دست اين حزب اللّه‏ به رهبرى امام زمان پرچم اسلام روى كره زمين افراشته مى‏شود. انصافا خيلى بالاست، خيلى بايد ما پرواز كنيم خيلى بايد ما افتخار كنيم كه قرآن چقدر به ما ايرانيها چقدر به ما شيعه‏ها اهميت داده اين تشيع، چقدر بالاست كه سزاوار اينگونه حرفهاست دو دفعه روز 24 دو تا آيه نازل شد آن هم خيلى مهم است يكى آيه تطهير است اين آيه تطهير از بس بالاست از بس خدا و پيغمبر دوست دارد هفت هشت مرتبه نازل شده يك دفعه نه قاعده در قرآن اين است آن آياتى كه خيلى بالا هستند اينها تكرار نازل شده‏اند. انّما وليّكم اللّه‏ هفت
    هشت ده مرتبه نازل شده است. سوره حمد را مى‏گويند هفت هشت مرتبه نازل شده است. و من جمله اين آيه تطهير، آيه تطهير هفت هشت مرتبه نازل شده است. و زمينه‏اش را هم پيامبر فراهم مى‏كردند خيلى دوست مى‏داشتند پيامبر كه اين آيه نازل شود زمينه‏اش را هم فراهم مى‏كردند زمينه‏اش هم همين بود كه مثلاً در خانه‏ام سلمه يا در خانه عايشه يا امروز بيست و چهارم براى رفتن به مباهله است. يك عباى خاصى بود ايشان دوش مى‏گرفتند مسلما اين عبا خيلى خاص بوده اين عبار را موقع وحى به دوش مى‏گرفتند و اميرالمومنين را پهلوى خودشان مى‏گرفتند و حضرت زهرا را طرف چپ مى‏نشاندند حسن و حسين را روى زانو مى‏نشاندند و عبا را مى‏كشاندند روى همه. لذا مثل ما كه توى دامن اينجور مى‏كنيم ايشان هم عبا را اين جور مى‏كردند. آن وقت چى مى‏گفتند خدايا اين آيه تطهير را نازل كن، آيه تطهير نازل مى‏شد. «انما يريد اللّه‏ ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا» و معلوم هم هست ديگر اين هم 2، 2 تا 4 تا است. الا اينكه اين هم يك آدم دغلى يك آدم احمقى پيداشود، يريد اللّه‏ رايك يريد تشريعى بگيرد. من اول طلبگى ام با يك كسى كه آن وقتها گنده هم بود اين منكر آيه ولايت شده بود، همينجور معنا مى‏كرد آيه تطهير را، مى‏گفت خدا مى‏گويد: گناه نكنيد، خدا مى‏خواهد اهل بيت گناه نكند گفتم خب خدا مى‏خواهد اهل بيت گناه نكنند خدا ميخواهد عايشه هم گناه نكند، خدا مى‏خواهد عمر هم گناه نكند، اين كارى به اهل بيت ندارد خدا مى‏خواهد همه گناه نكنند پس بنابراين ولايت ولايت تكوينى است نه يك ولايت تشريعى يعنى اهل بيت اين جورى خلق شدند خُلِق الانسان طهورا، آن هم نه طهارت فقط از گناه، نه. اينكه مثلاً مشهور شده آيه ولايت نازل شده براى اين است كه اينها معصوم هستند معناى اجتناب از گناه نه. يعنى هرچه آلودگى است اينها ندارند، جهل، آلودگى است اينها ندارند، عجز آلودگى است اينها ندارند، صفات رذيله آلودگى است اينها ندارند، و بالاخره هر چه خدا دارد اينها دارند هر چه خدا ندارد اينها هم ندارند كه به آن مى‏گويند اراده تكوينى، يعنى خلق طهورا. و مخصوصا الف و لام. الف و لام جنس است. سر مصدر هم در آمده. افاده عموم هم مى‏كند خدا اراده كرده است هرچه پليدى مثل جهل و عجز و صفات رذيله همه و همه اينها پليدى است، اينها را ندارند ديگر يك چيز توى دست و پا افتاده اينها معصوم هم هستند گناه ندارند انصافا خيلى آيه براى شيعه بالاست. من يادم است همان جلسه اول آن، آقاى بزرگ در قم بزرگ بود اما اين منكر آيه تطهير شده بود من همان جمله اول اين آيه، اين يريد تكوينى است، يا تشريعى  گفت من اينها سرم نمى‏شود خب ما هم اينجورى با تومبارزه نداريم و بعد من همان چيزى كه تهيه كرده بودم با اين آقا مباحثه كرده بودم يك جزوه كردم راجع به آيه تطهير و آن جزوه، جزوه خوبى است انصافا، مرادم اين است كه اين آيه خيلى بالاست انصافا. از اين جهت هفت ،هشت مرتبه نازل شده، زمينه‏اش هم معلوم است ديگر پيغمبر خيلى دوست دارند اين آيه نازل شود. از بس هم اين را پيغمبر اكرم دوست مى‏داشتند زمينه فراهم مى‏كردند حالا من جمله امروز زمينه فراهم كردند دو دفعه همان عبا را و اميرالمومنين و حضرت زهرا و حسنين آمدند پيغمبر را در برگرفتند و گفتند خدايا اين آيه را نازل كن «هولاء اهل بيتى فطهركم تطهيرا» يعنى خدايا اينها اهل بيت من هستند من مى‏خواهم بروم مباهله آيه را نازل كن دو دفعه آيه نازل شد با يك شادى پيغمبر اكرم رفتند مباهله، آن آيه مباهله هم انصافا خيلى بالاست. «فمن حاجك فيه من بعد ماجاءك من العلم فقل تعالو ندعوا ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت اللّه‏ على الكاذبين» خيلى بالاست براى شيعه خيلى بالاست اينكه نفس پيغمبر اكرم «انما وليكم اللّه‏ و رسوله و الذين آمنوا» نفس اميرالمومنين نفس پيغمبر اكرم. براى حضرت زهرا، امام حسن، امام حسين خيلى بالاست. براى اينكه رفتند براى مباهله، اسلام در مخاطره عجيبى بود و تا چشمشان به اين پنج نفر افتاد مى‏گويد آثار عذاب هم نازل شد آن دغل‏ها البته مى‏دانستند پيغمبر، پيغمبر است مى‏خواستند بازى در بياورند مثل پاپ كه مى‏داند اسلام چه اسلامى است مى‏خواهد بازى در بياورد يعنى آمريكا به او گفته، بازى در بياور آن وقت هم همين جور بوده علماى نجران مثل پاپ حالا. پاپ ديروز و امروز هم ندارد همه شان يك كوفت‏هاى عجيبى هستند اين مى‏دانست كه اسلام حق است اما مى‏خواستند بازى در بياورد. گفتند حالا مى‏بينيم چه مى‏شود بعدهم مى‏گوييم ما مباهله كرديم عذاب نازل شد و نمى‏دانم يك توجيهى مى‏كنيم براى ارمنى‏ها. لذا تا آثار عذاب را ديدند به غلط افتادند غلط كرديم. هرچه شما بفرماييد درست است. هرچه مى‏خواهيد بكنيد اما ما مسلمان نمى‏شويم يعنى ما لجوج هستيم ما يكدنده هستيم ما مثل دنياى روز هستيم و اللّه‏ اين پاپ مى‏داند كه محمد رسول اللّه‏ يعنى چه، واللّه‏ استكبار جهانى مى‏داند نظام اسلام انقلاب اسلامى يعنى چه، تشيع يعنى چه. اما «اضله اللّه‏ على علم» خدا نكند انسان لجوج و يكدنده بشود، خدا نكند انسان رياست طلب و پول پرست بشود بالاخره اين آيه هم آيه مباهله است خيلى آيه بالايى است و مخصوصا «انفسنا» همه آن عالى است اما انفسنا عاليتر از مابقى اش باشد خب اين هم 24 ذى الحجه. 25 ديگر شايد مهم‏تر از همه باشد، سوره هل اتى همه‏اش در مورد زهراى عزيز نازل شده و اين سوره، سوره هل اتى خيلى نكات عجيبى توى آن است از نظر عرفان خيلى بالاست. از نظر فلسفه خيلى دقيق است از نظر معارف اسلامى خيلى بالاست. وبالاخره توى اين سوره مباركه كه همه چيز دارد«و يطعمون الطعام على حبه مسكينا و يتيما و اسيرا انّما نطعمكم لوجه اللّه‏ لانريد منكم جزاءً و لاشكورا» كه يك سرمشق براى ما كه بايد ديگر گرا باشيم مثل زهرا كه نه. كه مهمان هم داشت پيغمبر اكرم مهمانشان بودند. پنج تا تكه نان بدست مباركشان تهيه كرده بود. هم خودش جو را آسياب كرده بود هم خودش پخته بود شايد هم آن روزى بوده براى اينكه وقتى فضه آمد پيغمبر اكرم به زهرا گفتند اين هم يك انسان است مثل تو استراحت را دوست دارد از كار هم خسته مى‏شود، كارها را قسمت كن يك روز مال تو، يك روز مال فضه و زهرا هم همين كار را مى‏كرد آن روز و آن شب، (مثل اينكه) مربوط به زهرا بوده كار كند. ديگر فضه كار هم نمى‏كرد يعنى مى‏دانست نمى‏شود، قسمت شده و پنج دانه نان را پختند «و يطعمون الطعام على حبه» مى‏خواستند افطار بكنند روزه بودند يك گدا آمد همه را دادند به گدا. دو دفعه زهرا پا شدند نان تهيه كردند شايد همان بلغورها بوده، دو دفعه نان تهيه كردند يتيم آمد، همه را دادند به  يتيم اينها معلوم نيست قضاياى اتفاقى باشد و يا اتفاقى نباشد. اصلاً تقدير الهى اينجور بوده كه اينجور بشود سرمشق براى عالم اسلام براى عالم بشريت شود. اسير آمد دو دفعه زهرا، دفعه دوم نان را به يتيم دادند ديگر اصلاً بلغور نداشتند چيزى هم در خانه نداشتند از همين جهت ديگر با بچه‏ها و مهمانشان و خودشان با آب افطار كردند حالا نمى‏دانم همان وقت يا فردا صبح سوره هل اتى آمد و اين سوره هل اتى مربوط به زهراست و خوب مى‏فهماند شأن زهرا اگر مقدم بر اهل بيت نباشد حتما كمتر نيست و سوره هل اتى آمد و خيلى عالى شد. آيات خيلى مهم است اين هفته هفته ولايت است و ما به جاى عيد نوروز اين روزها را بايد عيد بگيريم جمهورى اسلامى خيلى كوتاه آمده خيلى كوتاه مى‏آيد بايد اين روزها «عيد نوروز بايد يك روز عيد بگيريم عيد ملى است خوب است» اما عيد ولايت يك هفته خودش است يك هفته را هم بايد عيد بگيريم هر روزش را هم يك روز جلسه عمومى، تعطيل عمومى همه مردم جمع شوند راجع به آيه ولايت صحبت شود روز آخر هم يك جشن حسابى ميليونى همه جا روى سوره ببينيد چقدر سازندگى دارد ببينيد چقدر اين فساد اخلاقى نابود مى‏شود ببينيد چقدر اين جوانهاى ما زن و مرد كشش پيدا مى‏كند اما متأسفانه همه ما كوتاه آمديم من جمله ما طلبه‏ها و ما آخوندها همه و همه كوتاه آمديم و على كل حال اين هفته خيلى عيد است خيلى عيدش بالاست حالا ما كه جشن براى آنها نمى‏گيريم اما آنها را قسم مى‏دهيم به حق خودشان، همه را قسم مى‏دهيم به حق زهرا كه يك نظر لطفى به عالم تشيع يك نظر لطفى به عالم روحانيت يك نظر لطفى به همه ما داشته باشند.

    و صلى اللّه‏ على محمد و آل محمد.

     


    چاپ دانلود فايل صوتي
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365