اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم. بسم اللّه
الرحمن الرحيم. رب اشرح لى صدرى و يسر لى امرى واحلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى.
بحث امروز به بعدمان درباره يك قاعدهاى است
كه از نظر سياست اسلام خيلى اهميت دارد و آن عدم سلطه كافر بر مسلمان است.
اين عدم سلطه كافر بر مسلمان اوّلاً: يك
قاعده عقلى است و اين مربوط به اسلام نيست. مثلاً همين الان اگر يك غير ايرانى
بخواهد در مقدرات ايران دخالت بكند، بخواهد در مملكت ايران دخالت بكند، خب مسلّم
جرم است، جرمش هم بالاست؛ گاهى بنام جاسوسى، گاهى بنام دخالت در مملكت غير است و
حتى گفتنش هم جرم است. آن نامه بسيار ارزندهاى كه حضرت امام به رئيس جمهور شوروى
نوشتند، كه راستى يك افتخار براى اسلام است و انصافا خيلى بالا بود. خود همين
گورباچف بعد از اينكه از رياست افتاد، با كمال شهامت گفته بود: اگر ما به حرفهاى
حضرت امام گوش داده بوديم به اين نكبت گرفتار نشده بوديم. خب حضرت امام آن نامه را
با آن تشريفات براى گورباچف فرستادند. او اولين حرفى كه زد همين بود كه اين دخالت
در شوروى است و حرت امام نبايد در كار ما، در مملكت ما دخالت داشته باشند. كه بعد
از آنكه وزير خارجه بعنوان جواب براى همين نامه به ايران آمد، كه لنگ شده بود و ابهّت
حضرت امام او را گرفته بود و تا آخر
نتوانست حرف بزند، در حاى كه خيلى هم قدرتمند بود، حضرت امام جواب او را دادند؛ من
دخالت نكردم، من نصيحت كردم؛ من يك نصيحتى براى مملكتتان كردم، مىخواهيد قبول
كنيد، مىخواهيد قبول نكنيد. مرادم اينجاتس كه بعضى اوقات گفتارها هم جرم است؛ در
روزنامه يك چيزى نوشته بشود راجع به اروپا، فورا اعتراض مىشود كه اين دخالت است و
معنا ندارد كه يك كسى كه مربوط به اروپا نيست، دخالت در اروپا بكند. ديگر چه رسد
كه اين دخالت قولى، بلكه دخالت عملى باشد، كه معلوم است نمىشود.
اصل مطلب يك امر عقلى است: عدم سلطه اجانب بر
مملكتى، مخصوصا اگر آن مملكت، اگر آن سنّت يك نحوه تقدّسى داشته باشد، دربارهاش
«و للّه العزّة و لرسوله و للمؤمنين و لكن المنافقين لايعلمون» باشد، اگر يك تقدّسى داشته باشد، ديگر معلوم
است كه جايز نيست، دخالت غير در مملكت ديگران، دخالت غير در سرنوشت انسانها. فرقى
هم نمىكند كه خودشان انتخاب كرده باشند يا اينكه به زور انتخاب بشد، اينها تفاوتى
نمىكند. اگر سلطه باشد، درهر مملكتى قانون است كه دخالت اجانب در اين مملكت نمىشود
ولو اينكه رئيس جمهورشان اين سلطه را درست كرده باشد. بخواهند يك ايرانى را نخست
وزير انگلستان بكنند، يك فرانسوى را رئيس جمهور انگلستان بكنند، نمىشود. اين
قانون در ايران هم هست؛ همان سال اول كه يك آقايى براى رياست جمهورى اسم وشته بود،
رأى هم مىآورد، اما رقيبش كه يك مرد كثيفى هم بود شايعه انداخت كه اين افغانى
است. تا شايعه انداخت، حضرت امام گفتند برو كنار. شايعه بود، مسلمّ درست نبود،
لياقت داشت، عالى بود، اما شايعه پراكنى كردند حضرت امام روى همين شايعه حساب
كردند، فرمودند برود كنار؛ به خودشان گفتند كه برو كنار.
لذا اين اصلاً يك امر عقلى ضرورى است و شارع
مقدس اين را امضاء كرده است. «لن يجعل اللّه للكافرين على المؤمنين سبيلاً» خيلى داغ امضاء
كرده است. (با اشاره به اشكال يكى از فضلاى جلسه كه گفتند: اگر اين طور بود، پيغمبر صلىاللهعليهوآلهوسلم هم نبايد به ايران
نامه مىنوشتند) اين يك حرف ديگرى است، مربوط به امور اين شكلى نيست. آن يك حرفى
ديگرى است. پيامبرها چه كردند، آن غير از بحث ماست. خدا چه كرده است، خب خدا خيلى كارها
مىكند؛ خدا مىگويد: اروپا بيا مسلمان شو، تبليغ اسلام هم بكن. ولى همان نامه نوشتىكه
ايشان مىگويد، باز هم دخالت نبود، نصيحت بود، براى خاطر اينكه پيغمبر
صلىاللهعليهوآلهوسلم در آخر عمرشان مرتب نامه مىنوشتند. به همه، من جمله
ايران نامه نوشتند، همه نامهها يك زبان بود خيلى هم مختصر بود، كه از طرف رسول اللّه
به مثلاً كسرى: من پيغمبرم، آمدهام سعادت بياورم، آمدهام توحيد آوردهام، اگر
پذيرفتى، پذيرفتى و اگر نپذيرفتى بدان كه گناه ديگران هم گردن توست. اصلاً اين
دخالت نيست. خب خيلى از اين حرفها در همان نامه حضرت امام بود، اما اين دخالت
نيست، سلطه نيست و ما سلطه مىخواهيم، يعنى رئيس جمهور يك مملكت بشود.
(در جواب يكى از فضلاء كه گفتند: معناى «الا
تعلوا علىّ و آتونى مسلمين» چيست؟) معنايش همين است: الا تعلوا علىّ
يعنى اين مَن مَنها را كنار بگذار و بيا مسلمان شو. اگر مسلمان شدى، سعادت دنياو
آخرت دارى، مسلمان نشدى، گناه ديگران گردن توست. اينها هيچكدام سلطه نيست. اگر سلطه
مىخواهيد اين است: سلطه آمريكا بر همه ممالك اسلامى، من جمله جمهورى اسلامى كه 27
سال است نزاع داريم براى همين است، كه آمريكا مىگويد من بايد كدخداى شماباشم،
چنانچه بودم. ما مىگوييم، نه، كدخدايى موقوف،اما رابطه و گفتگو و حرف خيلى عالى
است به اين مىگوييم سلطه، يعنى در زمان شاه شش ميليون بشكه نفت مجانى مىبرد،
براى اينكه شاه را به نوكرى قبول كند. به اين مىگوييم سلطه.
لذا «لن يجعل اللّه للكافرين على المومنين
سبيلاً» اما بيش از اينهاست، قرآن راجع به اين امر
خيلى طنطراق دارد. «يا ايها الذين آمنوا لاتتّخذوا بطانة من دونكم» اين بطانة يعنى
دخالت، يعنى مثلاً مشاور بشود، بتواند دخالت بكند، رئيس اداره بشود. اين را
مىگويند بطانة» يعنى كارهاى باشد. در قرآن علتش را مىآورد، كه يك معجزه است،
علت خيلى بالاست، مىفرمايد: «لايألونكم خبالاً» اگر دشمن است، تا بتواند به تو
صدمه مىزند.«ودّوا ما عنتّم» خب كافر است، يهودى است، نصرانى است، مشرك است هراس دارد تو در رنج باشى. حالا اين كسى كه
دوست دارد شما در رنج باشيد، او را رئيس جمهور كنيد! «قد بدت البغضاء من افواههم»؛
گاهى هم به رو مىآوردند«و ما تخفى صدورم اكبر» آنچه در دل دارند، خيلى بالاتر از اين است
چيست؟ اينكه شما يهودى بشويد. «ولن ترضى عنك اليهود و لاالنصرى حتى تتبّع ملّتهم»، آن وقت از شما راضى مىشوند. آمريكايى كه
از ممالك اسلامى راضى مىشود؟ وقتى كه اسلام عزيز را براندازد. اصلاً جاسوسيها،
همه اين حرفها، تمام اين دردسرها را، وقتى ريشه يابى كنيم از انگليسهاست. خدا همه انگليسها
را لعنت كند؛ اللهم العنهم جميا. كه عجب چيزهايى عجيبى هستند. اگر صهيونيستها آن جور
كردند، انگليسيها بودند، اگر نفت ما را مىبردند، حالا هم نفت اسلام را مىبرند،
سررشته انگليسيها بودهاند. انگليسىها جاده صاف كن براى آمريكا شدند. همه
اروپاييها همين طورند؛«قد بدت البغضاء من افواههم و ما تخفى صدورهم اكبر» خيلى
بالاتر از اينهاست و آن نابودى اسلام عزيز است. اينها علت براى چيست؟ براى
«لاتتخذوا بطانة من دونكم». ديگران در كارتان دخالت ندهيد؛ براى اينكه نابودتان
مىكند. حالا گاهى مثل آمريكاست، درصدد اين است كه اسلام عزيز را نابود كند، گاهى
مثل مثلاً يك رفتگر است، خب معلوم است اين هم به اندازه ارباب بزرگش كار مىكند.هر
كافرى بخواهد دخالت بكند، بخواهد بطانه باشد، يك كارهاى باشد، حالا كار ضعيف
باشد، يا كار خيلى بالا، مسلّم نمىشود.
ما در قرآن يك جا «فليس من اللّه فى شىء»
داريم و آن هم همين جاست. «لايتّخذ المؤمنون الكافرين اولياء من دون المؤمنين و من
يفعل ذلك فليس من اللّه فى شىء» آن ملّتى كه كافر را ولّى خود كند - اين
همان بطانه است - دست خدا ديگر روى سر اين ملّت نيست، كارش مىرسد به آنجا كه مثل
همين الان ممالك اسلامى شود كه ارباب بزرگ آنها آمريكاست. خدا هدايت كند كسانى كه
مىنشينند و اينقدر بر عليه جمهورى اسلامى حرف مىزنند. اگر اين جمهورى اسلامى
نبود، ما هم مثل دبى و قطر و عربستان و اينها بوديم؛ ولىّ ما چه كسى بود؟ ارباب
بزرگ ما چه كسى بود؟ آمريكا چه كاره بود؟ يك دفعه تسليم است، مثل عربستان است، يك
دفعه تسليم نيست، مثل عراق است. اما ما توى دهنش زديم. بله خسارت هم داديم، معلوم
است هر كسى خربزه بخورد، بايد پاى لرزش هم بايستد. شهيد داديم، اما بالاخره الان
در دنيا مستقل هستيم. بالاخره خودشان هم مىگويند، مجبورند چون خواستهايم، چون
مىخواهيم، اگر مىخواهد با ما صادرات و واردات داشته باشد، بايد با ما آشتى كند.
اين جورى نمىشود، اين جوى مثل قضيه عراق مىشود ؛ پدرش در مىآيد. لذا اين «فليس
من اللّه فى شىء» معنايش همين است كه دست عنايت خدا از سر عربستان برداشته شده،
كاربه اينجا رسيده كه به من مىگفت: چرا مرگ بر آمريكا مىگوييد؟ ما كولر داريم،
ببين اين كولر چقدر خوب كار مىكند! همه جا را خنك كرده است. ما يخچال داريم، ما
اين تمدن را داريم، آن وقت يك ده بود، حالا اين تمدن را داريم، اين عربستان، اين
مكه. خب چرا شما به آمريكا فحش مىدهيد؟ بجاى زنده بايد آمريكا، مرگ بر آمريكا
مىگوييد. خب اين «فليس من اللّه فى شىء» و وقتى فليس من اللّه فى شىء شد، اين
جورى مىشود، كه راستى دشمن را دوست حساب مىكند. من حساب كردم اين آبهايى كه زوار
مىخورند، اينها گرانتر از نفت به ما مىفروشند. ظاهرا يك شيشه بزرگ آب 500 تومان
پول ماست و يك شيشه نفت 100 تومان هم نيست. نفتها را مىبرد، بجايش آب به ما
مىفروشد، آن هم به اين گرانى، تشكر هم از او مىكنيم. لذا قرآن مىفرمايد:
«لايتّخذ المؤمنون الكافرين اولياء من دون المؤمنين و من يفعل ذلك فليس من اللّه
فى شىء» الا اينكه برگرديد. و اين كارى هم به آمريكا ندارد،«لايتّخذ المؤمنون
الكافرين اولياء» مشهور است كه مىگويند گاو ملا نصرالدين فرار كرده بود، ملا
گوسالهاش را مىزد. گفتند چرا گوساله را مىزنى؟ گفت: اين هم اگر بزرگ شود، همان
مىشود. مرحوم حضرت امام چه خوب گفت. راستى مردم اصفهان قدر اين نعمت بزرگ را نمىدانند
و لطمهاش را هم مىخوردند، روز قيامت بايد جواب بدهند، نمىتوانند، جهنمش را
مىروند. اين نعمت بزرگ در اين ده سال هرچه بايد بگويد، گفت و يكى از حرفهايشان
همين بود كه گفتند: اى ملت شوروى بدتر از آمريكاست، آمريكا بدتر از شوروى است و
اروپا بدتر از هر دوى اينهاست. چه حرف خوبى است. معلوم است، وقتى كه كافر شد ديگر
دوست ما نيست.
اين آيات، خيلى آيات طنطراق دارى است. لذا
اين «لن يجعل اللّه للكافرين على المؤمنين سبيلاً» ارشاد است، تابع ما يرشد اليه
است. حالا هفت، هشت تا فرع بار بر اينها است، كه ان شاءاللّه اين فروعات را
مىگويم. در اين قواعد فقهيه اين فروعات را كم متعرض شدهاند، فقط آقاى بجنوردى
اينجا متعرض شدهاند، ايشان هم مفصّل صحبت نكردهاند. مثلاً ايشان در قاعده يد يك
فروعاتى كه به درد نمىخورد متعرض شدهاند، اما در اين قاعده فوق العاده مهم به
اجمال گذراندهاند و اصلاً اين حرفهاى من پيششان مفهومى نداشته است. بنابراين بايد
چند روزى دراين باره صحبت بكنيم؛ براى اينكه بحث فوق العاده مهم است. اما فعلاً
اين را مىخواهيم بگوييم كه اين بحث عقلى است، تعبدى نيست. عقل ضرورى در هر مملكتى
مىگويد دخالت موقوف. الان قانون در هر مملكتى، از جمله در جمهورى اسلامى همين
است، كه يك بيگانه بخواهد بطانه بشود، بطانه از بطون است، يعنى مثلاً رئيس يك
اداره بشود، وزير بشود، مشاور بشود، بخواهد آقا بالا سر ارتش بشود و امثال اينها،
خب ملعوم است كه هيچ مملكتى نمىپذيرد. الا اينكه مملكت نباشد، مثل همين كشورهاى
خليج فارس، اينها مملكت نيستند، اينها نوكرند. به قول يكى از بزرگان در يكى از اين
ممالك گفته بود: تمام مملكت شما به اندازه يك شهرستان ماست. اما حالا شده دُبى. 10
و 43 سال قبل اين دبى يك كوخى بود، همهاش هم بيابان بود. آمريكا عليه ما آمد دبى
را دبى كرد، آن هم با پول ما؛ الان تجارت ايرانيها در دبى است كه دبى را دبى كرده
است. معلوم است كه تجارتش غلط است، معلوم است كه آنها دخالت هم حق ندارند، بكنند،
يعنى عرضه اين كارها را ندارند، ارباب بزرگشان مىكند. حالا على كل حال خليج فارس
همه شان اين جورى هستند كه ارباب بزرگ آن است. مىگويد: رئيس جمهور اين باشد.
مىگويند چشم. مىگويد رئيس جمهور اين شد، حالا وزرايش اين باشد، مىگويند چشم. در
ارتش من بايد مشاور داشته باشم، چشم. در زمان شاه در ارتش چندين هزار مشاور بود،
آمريكايى بودند، آن هم با آن حقوقهاى غريب و عجيب. به مجردى كه جمهورى اسلامى آمد،
آنها فرار كردند. گفتند: يك ماه ديگر هم مىآييم. اما حالا الحمدللّه، نمىشود هم
بگوييم استخوان در گلو، نه، مستقل است بايك نورانيّت خاصّى، كه همه، حتى خود
آمريكاييها به او مىگويند بارك اللّه. براى خاطر چه؟ چون استقلال داريم و الا
جمهورى اسلامى نه با كسى جنگ داشته و نبايد هم جنگ داشته باشد؛ براى اينكه قرآن مىفرمايد:
«و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة ترهبون به عدواللّه و عدوكم» و تحربون ندارد. لذا الحمدللّه مستقليم؛
هيچ كسى در كارمان دخالت ندارد، حق هم ندارد. اين يك امر عقلى است، يك امر عقلايى
است، يك امر سياسى سات، يك امر اجتماعى است. بله قرآن با اين آياتى كه خواندم، من
جمله با «لن يجعل اللّه للكافرين على المؤمنين سبيلاً» آن را امضاء كرده است.
اينكه ما از «لن يجعل اللّه للكافرين على المؤمنين
سبيلاً» مفهوم بگيريم و بگوييم: ما مىتوانيم دخالت كنيم، نه، الان قانون ما هم
هست كه ما نمىتوانيم در ممالك ديگر دخالت كنيم، نبايد هم بكنيم. همين طور كه آنها
نمىتوانند در كار ما دخالت بكنند، ما هم نمىتوانيم در كار آنها دخالت كنيم، يعنى
بخواهيم آقا بالا سر آنها باشيم، نه. گفتم اصلاً همين است. داريم«المؤمنون
والمؤمنات بعضهم اولياء بعض»، اما نداريم: المومنون بعضهم اولياء الكفار.
بله بعكسش داريم «لاينهاكم اللّه عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين و لم يخرجوكم من دياركم
ان تبروهم و تقسطوا اليهم»، «انما ينهاكم اللّه عن الذين يقاتلوكم فى الدين و
اخرجوا من دياركم» صهيونيست كافر حربى است، اگر مىتوانى بكش،
آمريكا كافر حربى است، مثل صهيونيستها كه مسلمان كش اند، نيست، اما بدتر است؛
كافر حربى سياسى است، با اينها هم همين جور، «لاينهاكم اللّه». اما آن مملكتى كه كافر
است، مثل ژاپن، چه كسى گفته است با آنها صادرات و واردات نداشته باشيم، خوب نكنيم،
به عدالت رفتار نكنيم؟ قرآن مىگويد: نه. اين جمله از حضرت امام خيلى جمله خوبى
است، كه «ما با هيچ كس جنگ نداريم، اما اگر كسى بخواهد دخالت كند، بخواهد جنگ كند،
با قاطعيت او را مىكوبيم». بعد مىرسيم، مىگوييم اين كافرى كه مىگوييم، سنّى را
هم مىگيرد. حالا بعد مىآييم در اين باره صحبت مىكنيم كه آيا بنابر اين «لن يجعل اللّه للكافرين على المؤمنين سبيلاً» اگر يك
سنّى بخواهد نخست وزير ما بشود، مىشود يانه؟ ما مىگوييمنه، براى اينكه به قول
اين آقا مؤمن يعنى شيعه؛ مؤمن در قرآن يعنى شيعه در اين باره شك نكنيد، از آيات
قرآن بخوبى فهميده مىشود كه «يا ايها الذين امنوا» يعنى اى شيعان. حالا آيا
وهابى، بهايى، سنى و غير شيعه مىتواند نخست وزير ما بشود؟ نه ؛ مىتواند وزير ما
بشود يانه؟ مىتواند رئيس اداره ما بشود يانه؟ نه. خب الان هم قانون جمهورى اسلامى
همين است، كه سنى نمىتواند وزير ما باشد. در حالى كه وحدت اقتضاء مىكند كه بايد
با هم متحد باشيم، اما اينكه دخالت بكند در كار ما، خب الان نيست. لذا اين را بعد
صحبت مىكنيم كه مراد از مؤمن يعنى شيعه. «لن يجعل اللّه للكافرين على المؤمننى
سبيلاً» يعنى بر شيعه. بنابراين شيعه بايد مستقل باشد، خودشان بايد در كارهايشان
دخالت كنند؛«المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولياء بعض» و چون اين جور است،«يأمرون
بالمعروف و ينهون عن المنكر» خب اين معناى اين قاعده است، اين هم دليلش. حالا من 10 تا
فرع نوشتهام كه بار بر اين قاعده است، ان شاءاللّه دو سه روز، راجع به اين 10
فرع بحث مىكنيم.
و صلى اللّه على محمد و آل محمد
-سوره آل عمران 3 آيه
118.
-سوره آل عمران 3، آيه
28.
-سوره ممتحنه،60 آيات 8
و 9.