اعوذ باللّه من الشيطان الرجيم بسم اللّه
الرحمن الرحيم رب اشرح لى صدرى و يسر لى امرى واحلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى.
بحث ما باشد ان شاء اللّه براى بعد از ماه
مبارك رمضان، و امروز يك مقدارى درباره، ماه مبارك رمضان صحبت كنم. همه شما
مىدانيد و در كتابها حتى در مفاتيح محدث قمى «رضوان اللّه تعالى عليه» آمده است
كه پيغمبر اكرم صلىاللهعليهوآلهوسلم قبل از ماه مبارك رمضان جمعه آخر خطبه
خواندند براى نماز جمعه و در خطبه تعريف ماه مبارك رمضان را كردند ترغيب، تحريص،
تهيأ براى ماه مبارك رمضان، نفسها عبادت است خواب عبادت است هر عبادتى چندين هزار
برابر با ساير ماهها است يك آيه خواندن ثواب يك ختم قرآن دارد و مدام گفتند
اميرالمومنين عليهالسلام اين رسم بوده است براى اين كه اصحاب خاص چيز ياد مردم
بدهند در وسط منبر بلند مىشدند سؤال مىكردند اميرالمومنين عليهالسلام براى همين
براى اين كه چيز ياد مردم بدهند در تاريخ بنويسند الى يوم القيامه اميرالمومنين
عليهالسلام بلند شدند گفتند كه يا رسول اللّه «ما افضل الاعمال فى هذا الشهر»
بهترين اعمال چيست حضرت فرمودند «الورع من محارم اللّه» ماه مبارك رمضان تمام
بشود و اين يك گناه نكرده باشد شايد آن آيات توبه حكومت بر اين روايات داشته باشد
و اگر يكدفعه يك گناه فورا جبران بكند با توبه، با عذر خواهى از خدا جدا اين افضل
اعمال است يعنى از خواندن قرآن با آن همه ثوابش از دعا با آن همه ثوابش از درك
شبهاى قدر با آن همه فضيلتش اجتناب از گناه از همه اينها مهمتر است كه انسان مواظب
باشد همين طور كه مضراتى كه فقها گفتند نياور اگر آوردى روزه ات باطل مىشود گناه
را هم بايد نياورد و الا روزه باطل مىشود ما خيلى روايت داريم كه مرحوم صاحب
وسائل روايتها در باب روزه نقل مىكند كه غيبت روزه را باطل مىكند تهمت روزه را
باطل مىكند و دروغ روزه را باطل ميكند ديگر خواه ناخواه با القاء خصوصيت گناه
چشم، گناه گوش زبان مثل گناه فرج است همان طور كه آن باطل مىكند اينها هم روزه را
باطل مىكند و فقها ديگر با يك تمحل فقهى گفتند مراد از فساد يعنى ديگر قبول
نميشود ديگر روح ندارد گردوى پوچ است و اما اين كه قضا داشته باشد كفاره داشته
باشد آن مختص به آن مفطراتى است كه در رساله آمده است اما بايد توجه به اين مطلب
باشد كه اگر يك گناه آمد گناه چشم باشدگناه گوش باشد گناه زبان باشد گناه اعضاء و
جوارح باشد ديگر اين روزه نيست اين گردوى پوچ است ولو اين صحيح هم باشد ولو اين كه
قضا نداشته باشد كفاره نداشته باشد اما از نظر اثر ديگر مثل هم است ديگر اين گردو
پوچ است گفتم مگر اين كه راستى آن روايات و آياتى كه راجع به توبه است بياوريم جلو
حكومت بدهيم و بگوييم كه ممكن است مثلاً اگر زنا داد زنا كرد ديگر اين قابل جبران
نباشد اما اگر اين غيبت كرد اين قابل جبران باشد خدا گردوى پوچ را گردوى مغز دارد
كند ممكن است كسى بگويد اما اين الان بحث ما نيست آن كه بحث ما است اين كه از
روايات به خوبى استفاده مى كنيم كه اگر گناهى آمد اين گردوى پوچ است حتى بزرگان
گفتند كه اگر گناه دل هم آمد آن هم ضرر به روزه مىزند دل انسان هم بايد روزه باشد
كه اسمش را مىگذارند روزه اخص الخواص گاهى روزه مال عوام است يعنى مفطرات را
نمىآورد گاهى روزه خواص است گناه نمىكند گاهى روزه اخص الخواص است دل هم ديگر
خلجانها، تخيلها توهمها، دل هم مال خدا است اين سومى نمىشود براى ما پيدا
نمىشود اما خوشا به حال آن كسانى كه راستى بتواند يك روز اين جور روزه بگيرد چه
رسد يك ماه دل آنها روزه باشد ولى حالا آن نمىشود ديگر آن متوسط يعنى گناه ديگر
نداشته باشيم اين بايد باشد اگر بخواهيم راستى دعا مستجاب بشود پرودگار عالم نظر
لطفى بكندآن حس پرهيزكارى درما پيدا بشود «كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من
قبلكم لعلكم تتقون» چون خدا دوست دارد تو حس پرهيزكارى داشته باشى ملكه تقوا داشته
باشى لذا روزه را واجب كرده است و از همين هم شايد فهميده بشود كه پيغمبر اكرم
صلىاللهعليهوآلهوسلمفرمود «افضل الاعمال الورع من محارم اللّه» شايد همين
آيه هم دلالتش خوب باشد اين كه اصلاً روزه چرا تشريع شده است براى اين كه انسان بواسطه
اجتناب از گناه ديگر كم كم آخر ماه مبارك رمضان اين تقواى ملكه حس پرهزكارى دراو
موجود بشود و اين بايدباشد همه ما شنيديم همه ما گفتيم اما عمل كردنش كار مشكلى
است همين روايتى كه سنى و شيعه نقل مىكنند يك كسى آمد پيش پيغمبر اكرم صلىاللهعليهوآلهوسلم
يك مسئله از پيغمبر پرسيد يك خانمى بود وقتى خانم رفت عايشه يك غيبت كرد اما عملى
براى اين كه آن زن نشنود دستش را تكان داد گفت يا رسول اللّه قدش كوتاه است
پيغمبر خيلى عصبانى شدند و فرمودند كه عايشه غيبت كردى مگر نمىدانى قرآن مىگويد
غيبت يعنى گوشت مرده خوردن بعد هم عالم كشف به او دادند حالت استفراغ به او دادند
حالت كشف به او دادند استفراغ كرد يك مقدار گوشت گنديده ميته از دهانش افتاد روى
زمين گفت يا رسول اللّه من چند روزى است كه گوشت نخوردهام فرمودند مگر قرآن
نخواندى «لا يغتب بعضكم بعضا ايحب احدكم ان يأكل لحم اخيه ميتا فكرهتموه» اين قرآن
است ديگر معلوم ميشود سر آن سفرهاى كه غيبت بشود يك طرف ميت گذاشتهاند همه دارند
مىخورند ملائكه دارند مىبينند خودشان نمىبينند خدا رحمت كند مرحوم حاج مؤمن شيرازى
را يك آدم بالايى بوده است تشرف زياد داشته يك وقتى نمىدانم چى شده نمىتوانستند
تشرف پيدا كنند اعتصاب غذا كرده است و چند روزى اين اعتصاب غذا بوده است و ديگر دم
مرگ هم بوده است گفته بود يك كسى از طرف آقا آمد عصرى يك غذاى هم آورد فرمودند
اعتصاب غذايت را بشكن بيا مشهد همديگر را ببينيم اعتصابت را بشكن و بعد هم فرموده
بودند با اعتصاب غذا نمىخواهى پيدايم كنى يك كارى بكن خودم بيايم نمىخواهد با اعتصاب
غذا پيدايم بكنى مىگويد آن آقا گفت با هم برويم مشهد غذايت هم مال من مىرفتيم
مثل اين كه با طى الارض مىرفتند يك مقدار نان و كشمش تا بالاخره رسيديم قدمگاه و
ديدم عدهاى از مشهدىها از مشهد برگشته بودند و تعارف كردند من بروم ناهار آنجا
نرفتم براى اين كه آن آقا گفته بود غير غذاى من چيزى نخور بعد در وسط غذاى آنها كه
در آن اتاق بودند اين آقا به من گفتند بلند شو برو ببين اينها چه مىخورند مىگويد
من بلند شدم رفتم ديدم كه به حسب ظاهر آنها مىبينند پلو و گوشت و خورش و خيلى
بالا اما من مىبينم كه اينها با لجن مخلوط است مىخورند لجن از چاك دهانشان دارد
مىريزد و آنها نمىفهميدند عذره مىخوردند لجن مىخوردند خيال مىكرند پلو گوشت مىخورند
بعد كه من برگشتم آن آقا گفت با اين غذاها مىخواستى خدمت امام زمان برسى؟ اعتصاب
غذا مىكنى براى اين كه خدمت آقا برسى با اين غذاها مىگويد بالاخره ما را برد
مشهد و خدمت آقا رسيديم ديگر خصوصيات را حاج مؤمن نمىگويد حاج مؤمن مرد عجيبى
بوده است مخصوصا رفيق آقاى دستغيب هم بوده است مرحوم آقاى دستغيب خيلى علاقه و
ارادت به ايشان داشته راستى آن سفرهاى كه حرام باشد اين عذره مىكند اين از نظر
عالم ملكوت آن سفرهاى كه در آن غيبت بشود به قول قرآن اين ميته مىخورد حالا ولو
اين كه خودش هم نفهمد خيال مىكند پلو چلو است خيال مىكند نمىدانم غذاهاى خيلى
بالااست اما اين دارد ميته مىخورد حالا در ماه مبارك كه يك كسى افطارش متيه باشد
ميته بخورد بخواهد هم بگويد من روزه بودم دروغ است ديگر اگر روايت داريم روايت
زياد داريم كه غيبت روزه را باطل مىكند اين جورى است ديگر ميته مىخورد حالا خودش
نمىبيند خيلى چيزها خودش نمىبيند يك در ميليارد هم نمىبيند چشم هم مىخواهد
انسان چيز ببيند بله اگر راستى روزه باشد عيدى چيست عيدى فطر چرا اصلاً در بعد از
ماه مبارك رمضان ما عيد داريم دو تا عيد بيشتر در اسلام نداريم يكى عيد فطر است
يكى عيد اضحى چرا عيد داريم معنايش اين است كه اين چيز پيدا كرده است چه چيز پيدا
كرده است؟ خدا. انسان مىتواند به واسطه روزه دل بشود عرش خدا بشود جاى خدا معلوم
است كه خدا را پيدا كرده بايد عيدى بگيرد عيد بگيرد بايد عيدى بدهد بايد خوشحال
بشود به مقصود رسيده است به مطلوب رسيده است و اما اگر گناه بود معلوم است روزه
باطل است روزه بى اثر است حالا بگوييد شما فقها بگوييد قضا ندارد كفاره ندارد اما
بالاخره اين روزه باطل است روايت داريم اين روايت هم سنى هم شيعه هر دو مىدانيد
كه پيغمبر اكرم صلىاللهعليهوآلهوسلمبراى اين كه عملاً ياد بدهد براى اين كه
اين غيبت همه جا نقل مجالس بوده است براى اين كه پيغمبر ياد بدهد فرمودند همه اهل
مدينه روزه بگيرند اما افطارشان با اجازه من باشد همه روزه گرفتند و يك پير مردى
آمد خدمت پيغمبر اكرم گفت يا رسول اللّه من روزه هستم دو دختر دارم روزه هستند
اين دو تا دختر خجالت كشيدند پيش شما بيايند و اجازه بدهيد اينها هم افطار كننند
فرمودند تو روزهاى افطار كن دخترانت روزه نيستند گفت آخر يا رسولاللّه من
مىدانم آنها مقدس هستند مريد شما هستند حرف شما را مىشنوند روزه هستند فرمودند گفت
برويد به اينها بگوييد اسفراغ كنيد. حال استفراغ پيدا كردند دو تا لخته گوشت از
دهانشان افتاد بيرون و اينها گوشت نخورده بودند آمدند خدمت پيغمبر
صلىاللهعليهوآلهوسلميا رسول اللّه قضيه از چه قرار است فرمودند دو تا دختر
در وسط روز نشستند غيببت كردند حالا هر دو غيبت كردند يا يكى غيبت كرد يكى غيبت شينيد
تفاوت نمىكند خودتان مىدانيد ديگر براى اين كه گناه آن كسى كه غيبت مىشنود از
آن كه غيبت مىكند بيشتر نباشد كمتر نيست الا اين كه نتواند رد كند حضرت فرمودند
اين دو اين جور بوده است غيبت كردند هر گناهى روزه را باطل مىكند يعنى بى اثر
مىكند گردوى پوچ مىكند و ما بايد اقلاً اگر روزه اخص الخواص نداريم اكتفا نكنيم
به روزه عوام به روزه عموم به آنچه فقها در رساله نوشتهاند نه حالا توسط اقلاً
باشد ماه مبارك رمضان بگذرد ما گناه نكنيم گناه نباشد ديگر از نتايجش اين است حتما
فضيلت شب قدر را درك مىكنيم حتما شب قدر خدا رحمت براى ما مىدهد حتما پرودگار
عالم به واسطه ما ديگران را هم مىآمرزد
اگر در يك مجلسى يك نفر را خدا آمرزيد يك نفر را مشمول رحمه خودش كرد همه مشمول
رحمت او خواهند بود به واسطه ما مىشود ديگران را هم مشمول رحمت خدا بكنيم و اين
گناه نكردن ثوابش هم خيلى بالااست در روايات مىخوانيم گناه بيايد جلو انسان نكند
ثوابش بالاتر از اين است كه دو هزار ركعت نماز كرده باشد از آن طرف هم گناه اين
گناه كردن خيلى بالا است مخصوصا حق الناس يعنى مثل غيبيت كردن مثل خيانت كردن و بالاخره
تجاوز به مال مردم خيلى بالا است گناه به اندازهاى بالاست كه اين «ان ربك
لبالمرصاد» پردگار عالم در كمين گاه است امام صادق عليهالسلام مىفرمايند در روز
قيامت هفتاد پليس راه داريم و در هر پليس راهى ملائكه رحمة ملائكه عذاب آنجا پرسش
مىكنند محاكمه مىكنند اما يك پليس راه مربوط به خدا است آنجا سؤال و جواب مىكند
خدا پرسش مىكند و خدا قسم هم خورده است از اين پليس راه نگذرد مگر اين كه نداشته
باشد گناه را آن حق الناس «ان ربك لبامرصاد» امام صادق عليهالسلام مىفرمايد
مرصاد يعنى پليس راه دوم ـ پليس راه اول از نماز سؤال مىكند اگر توانست بگذرد ـ
پليس راه دوم از حق الناس سؤال مىكند حق الناس را خدا سؤال و جواب مىكند اول هم
گفته است به عزت و جلالم از حق الناس نمىگذرم و حيف هم است يكدفعه انسان يك عمر عبادت
بكند بعد روز قيامت ببيند عبادتها همه در نامه اعمال ديگرى است اين آيه شريفه خوب
دلالت دارد «و قدمنا الى ما عملوا من عمل فجعلناه هباءً منثورا» يك اعمال خوبى
مىآورد صف محشر اما نابود مىشود امام صادق عليهالسلاممىفرمايند اعمال خيلى خوب
است و اللّه مثل پارچه يمنى درخشندگى دارد همهاش را مىدهند به آن كسانى كه پشت
سرش غيبت كرديد مىدهند به آن كسانى كه مالش را خوردهايد مىدهند به حق الناسها مسخرهاش
هم مىكنند در روايت دارد كه ملائكه مىگويند اين را زن و بچهاش خوردند يعنى از
راه حرام آورد زن و بچه خوردند آنها كه بازخواست هم ندارند حالا همه اعمالش را
دادند به آنها مسخرهاش هم مىكنند بعد هم جهنمش مىبرند. و سخت است راستى مشكل
است حق الناس مشكل است اصلاً آدم مىبيند از بزرگان بعضى از فقها راجع به حق الناس
اينها فوق العاده رويش حساب مىكنند يكى از بزرگان مىخواست تعيير و سرزنش كند يك
مرجعى را به اين عنوان كه اين مرجع لياقت ندارد. هر دو ايشان را شماها مىشناسيد نمىگويم
اسمشان را به من گفت اين جور مىگفت مىگفت من با اين مرجع زن و بچه ما مىخواستيم
برويم مشهد در وسط راه ماشين ايستاد استراحت كند ما كه قهوه خانه نمىرفتيم كنار
ماشين ايستاده بوديم ماشين حركت كند يك مقدار ايستاد ماشين حركت كرد بعد در وسط
راه بچه اين مرجع آب خواست زن اين مرجع آب به او داد اين آقا پرسيدآقا اين آب را
از كجا آوردى گفت وقتى كه ماشين ايستاد رفتم آفتابه را آب كردم اين آقاى بزرگوار
به من مىگفت اين مرجع رنگش تغيير كرد گفتم چه خبر است چيست گفت اين آفتابه را در
وقتى كه بارها را وزن مىكرديم خالى بود و اين آفتابه روى بارها بود حالا آفتابه
پيدا كرده است اين شوفر كه هيچ كاره است صاحب ماشين كيست نمىدانم حالا اين حق
الناس را من چكارش بكنم هر چه مىگفتيم اينها آخر مىگفت حق الناس مشكل است آن آقا
مىخواست بگويد اين جور آدمها نمىتوانند مرجع باشند اما حالا خدا رحمت كند هر دو
ايشان را درجاتشان عالى است متعالى باشد اما بدانيد هستند يك افرادى كه راستى روى
يك آفتابه آب كه آب داشته باشد نداشته باشد در ماشين حساب مىكنند مىگويند از حق
الناس مىترسيم مىترسيم و بسيارى از
بزرگان را من سراغ دارم راستى از حق الناس مىترسند و غيبت حق الناس است ديگر خيلى
از دروغها حق الناس است شايعه پراكنىها كه الان رسم شده است ديگر سلام عليكم،
سلام عليكم حال شما الحمدللّه چه خبر شروع مىكند اينها خيلىهايش دروغ است خيلى
از آن حق الناس است و خوب است حالا ما هيچ وقت نداشته باشيم ما طلبهها بايد هيچ
وقت نداشته باشيم از شما تقاضا دارم در اين ماه مبارك رمضان گناه نداشته باشيد
اصلاً و ابدا گناه چشم گناه گوش گناه اعضاء و جوارح مخصوصا گناه زبان مخصوصا حق
الناس تا ان شاءاللّه روز عيد خدا عيدى به شما بدهد خودش را و خوشا به حال كسى كه
در روز عيد فطر عيدى از خدا بگيرد خود خدا را از همه شما التماس دعا داريم خيلى
ماه خوبى است تقاضا دارم به ديگران دعا بكنيد براى فرج امام زمان(عج) دعا بكنيد
براى عاقبت به خيرى همه ما دعا بكنيد براى رفع تسلط ظالم مخصوصا اين غده سرطانى
جامعه بشريت آمريكا صهيونيست وضع عراق الان خيلى بد است و دشمن مسلط است و مىكشد بىخودى آدم مىكشد
يعنى بى خودى مسلمان مىكشد هيچ كس هم هيچ كارى نمىتواند بكند بد است خيلى و همين
بلا را مىخواهند سر ايران هم در بياورند نه ايران خاورميانه اصلاً مىخواهند
اسلام نباشد خاورميانه نباشد مىخواهند خاور ميانه مثل عراق و افغانستان باشد و اينها
دارند كار مىكنند شبانه روز جلسه دارند شر آمريكا را از سر خاور ميانه كم
كند ان شاءاللّه ما با عدم قابليت به همه شما دعا مىكنيم واز همه شما التماس دعا
داريم.
وصلى اللّه على محمد و آل محمد.